~ / البنت بيضة بيضة بيضة / ~

بسم الله الرحمن الرحيم

انا جايب النهاردة موضوع هايف شوية علشان نتناقش فية هو مش هايف شوية صراحة هو هايف خالص بس اعمل اية اللى جى على بالى

اية رايكم يا جماعة لو نتناقش مع بعض فى كلمات بعض الاغانى
انا فى اغانى بسمعها وكلماتها بتبرز جانب مهم جدا من شخصية الرجل الشرقى والمرأة الشرقية وانا طبعا هبدأ هنا بالرجل علشان محدش يقول دة ماسك اهين البنات
فية مقطع من اغنية للاستاذ فريد الاطرش بيقول فية
هاتولى من الحبيب كلمة
لو جينا نبص للمقطع دة من ناحية تانية هنلاقى ان الاستاذ فريد الاطرش قاعد فى بيتة ومزاجة تمام التمام ومستنيهم لما يجبولة كلمة من الحبيب ودة ان دل فهو يدل على التنبلة اللى عايش فيها الاستاذ فريد
طيب دة لو عايز جواب من الحبيب هيعمل اية
اذا كان عايز كلمة واحدة بس وقاعد مستنى لما هما يجيبوها
وطبعا كلنا سمعنا فى الفلكلور المصرى اغنية البنت بيضة بيضة البنت بيضة وانا اعمل اية
لو جينا نبص هنا هنلاقى ان الراجل اهم شيىء عندوة ان البنـت تكون بيـضة مش مهم بقى بيـضة وتخينة ولا بيضـة ورفيعة ولا بيضـة وهبلة ولا بيضـة وعبيطة اهم حاجة انها تكون بيضـة ودة ان دل فهو يدل على النظرة الدنيئة اللى بيبص بيها الراجل للمراءة
وفية مثلا اغنية زى اغنية ها حبيى لكاظم بيقول فيها
منى تزعل لك والله زعل الدنيا كلها ولا مكروة يمسك حبيبى
هنا الاستاذ كاظم الساهر حاطط الدنيا كلها فى كفة والمحروسة اللى بيحبها فى الكفة التانية وطبعا بسلامتة بيختار الكفة اللى فيها حبيبتة
يعنى الكفة التانية دى مش فيها والدتك ووالدك واصحابك دووول كلهم زعلهم ميهمكش واللى يهمك ان مفيش مكروة يمس حبيبتك ودة ان دل فهو يدل على ان قلة الاصل متوفرة عند الراجل الشرقى عامة
وعلى راى المثل اللى بيقول الراجل بميت ست بس لو جات الست يغور مية راجل
طبعا فى كلام كتير عامة بيبقى مش واقعى بين الراجل والمراءة عامة وكلام اغلب بيبقى فشر وضحك على العيون
يعنى مثلا فية حتة كدة فى اغنية لراغب علامة بيقول فيها لو خيرونى بين هواك ولا اموت مبقتش اخاف من الموت وخايف اخسرك بعشقك
يعنى انت عايز تفهمنى ان انت ميهمكش تموت ويهمك انك متخسرهاش هو الموت لعبة ولا حاجة احنا لو جايين بقى للواقعية هقولك انا لا انا اخسرها مية سنة مش سنة واحدة بس مموتش هههههههههههههههههه
واللى يقول ادفعلك نص عمرى من الدنيا ومشتريك والنص التانى بردوة ميغلاش عليك
والله ولا ساعة من عمرى انتى لو روحتى هتتعوضى فية غيرك كتير بس العمر مش بيتعوض
طيب دة كلام اغانى واحنا عارفين بس المشكلة ان دى لغة الحوار اللى بقت سايدة بينا الراجل والست
الراجل يقول للست انت حياتى وهى تقولوا انت عيونى اللى بشوف بيها
واهو كلة بيكدب على بعض
يعنى يا ستى عايزة تفهمينى انة لما يسيبك هتتعمى مش هتشوفى تانى
احنا شطحنا عن الموضوع الاساسى
بص يا جماعة عايزين نناقش كلام الاغانى اللى بيضحكوا بيها علينا
لو الموضوع عجبكم هنكمل لو معجبكمش مش عايزة شتيمة من حد

اوكى
 

بنوته مصريه

مراقب اقسام
طاقم الإدارة

رد: ~ / البنت بيضة بيضة بيضة / ~

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
موضوع ظريف يا محمد رغم أنك اتريقت على كاظم القيصر هههههههههههههه
بس لو هنتكلم جد طبعا فى أغانى كتير بيضحكوا بيها على عقول الناس
فى أغنيه بكره نفسى لما بسمعها صدفه
أنا شارب سيجاره بنى
ما تشرب ولا عنك ما شربت توجع دماغنا ليه
وكل الاغانى الهابطه على المنوال ده بتنمى الهبل عند الناس
لما افتكر أغانى تانيه هرجعلك
شكرا يا محمد موضوع حلو بجد
 
رد: ~ / البنت بيضة بيضة بيضة / ~

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
موضوع ظريف يا محمد رغم أنك اتريقت على كاظم القيصر هههههههههههههه
بس لو هنتكلم جد طبعا فى أغانى كتير بيضحكوا بيها على عقول الناس
فى أغنيه بكره نفسى لما بسمعها صدفه
أنا شارب سيجاره بنى
ما تشرب ولا عنك ما شربت توجع دماغنا ليه
وكل الاغانى الهابطه على المنوال ده بتنمى الهبل عند الناس
لما افتكر أغانى تانيه هرجعلك
شكرا يا محمد موضوع حلو بجد

هههههههههههههههههههههههههههه
صباح الفل يا فل
الاغانى عندنا هابطة بطريقة لا تعقل
بس اهى شغالة وكل واحد ومزاجو فى الاستماع
منورة التوبيك يا قمر
 

سحر الشرق

مشرفة قسم الرومانسية و الصور

رد: ~ / البنت بيضة بيضة بيضة / ~

تسلم ايديك ع الطرح المميز
هو فعلا في كتير من الاغاني مالها داعي لو سمعتها مالها معنى او فيها معنى مهم او فيها قضية اجتماعية وطنية ..
بس هيك الشعب بدو
الاغاني الخفيفة
يعطيك الف عافية